ALLAH WUJUD ,.
WUJUD ALLAH TAMPA TEMPAT,.,.
SEBAGAI MANA WAJIB BAGI KITA BERPEGANG PADA AQIDAH AHLUL BAIT DAN PAHAMAN ABU HASAN YANG MANA BERMAZHAF AL-ARIYAH,..,
ALLAH ADA SEAWAL MASA AZALI YAKNI AZALI BERMAKSUT ZAMAN SEBELUM ALLAH DZAT ILLAH MENCIPTA MAHLUK MASA ,..,
SETELAH ALLAH MENCIPTA MAHLUK BERNAMA MASA BARU LAH ALLAH BERSEMAYAM DI ATAS ARAS DAN BILAGAN HARI DAN BULAN LALU TAHUN BERSILIH GANTI SEBAGAI MANA MAHLUK CIPTAAN ALLAH DENGAN KEKUASAAN DAN KUDRAT ILLAH MENJADIKAN MAHLUK ALAM,.,.
SEBELUM ITU DI NAMAKAN AZALI YAKNI ZAMAN DI MANA ALLAH BERUPA DZAT DALAM BENTUK CAHAYA TIADA TEMPAT TIADA SESUATU PUN MELAIKAN ALLAH MELAYANG LAYANG DALAM RUANG GELAP DAN KOSONG,..,
Dari sini jelas bagi kita berpahaman asr-ariyah bahawa allah ada tiada bertempat lalu allah jadikan tempat yang mana di namakan aras yang mana di cipta dari air dan aras allah itu terdiri dari 7penjuru dan setiap satu penjuru aras tidak tertangguk malaikat penjaga aras melaikan dengan kudrat illah .,,. dari sini aras allah jadikan dari air dan istana mahligai allah dari permata akhir nya kursyi allah dari emas dan permaidani nya dari benang emas yang kekuningan.,,. di katakan aras allah di tangguk oleh kudrat illah kerna malaikat tak akan mampu atau termampu menangguk aras walau pun sesaat masa .,., tampa kudrat illah malaikat penjaga aras yang mana di beri allah kebesaran dan kekuatan ,.Para Malaikat pemikul atau Malaikat pejunjung / pembawa 'Arsy terkenal dengan nama Hamalat al-‘Arsy (Arab: حملات العرش) dipercayai berjumlah 4 sang Malaikat, setelah Hari Kiamat akan bertambah menjadi tujuh sang Malaikat termasuk; 4 Malaikat Utama iaitu Malaikat Israfil, Malaikat Mikail, Malaikat Jibril, Malaikat Izrail dan Hamalat al-Arsy.[2] Didalam Al-Quran juga disebutkan para Malaikat ini, dalam Surah Al Haqqah 69 ayat 17:
“ Dan Malaikat-malaikat berada di penjuru-penjuru langit. Dan pada hari itu delapan orang malaikat menjunjung Arasy Tuhanmu di atas (kepala) mereka. (Surah Al-Haqqah, 69:17) ”jumlah keseluruhan malaikat penangguk aras 8 dan 7penjuru aras allah yang mana setiap satu di tangguk malaikat hingga hari kiamat,.
SEBAGAI MANA AYAT QURAN MENJELASKAN BAHAWA ARAS ALLAH ITU DI JAGA ATAU DI TANGGUK OLEH 7ORANG MALAIKAT ALLAH YANG MANA BERKUASA ATAU BERKUATAN LEBIH.,,. Malaikat pernah ada yang melihat Arasy dengan segala keagungan yang dimilikinya. Lalu, Allah berfirman kepada malaikat tersebut, "Sesungguhnya Aku telah menjadikan engkau memiliki kekuatan yang setanding dengan kekuatan 7,000 malaikat." Malaikat itu diberikan 70,000 sayap. Kemudian, Allah menyuruh malaikat itu terbang. Malaikat itu pun terbang dengan kekuatan penuh dan sayap yang diberikan Allah ke arah mana saja yang dikehendaki Allah. Sesudah itu, malaikat tersebut berhenti dan memandang ke arah Arasy. Tetapi, ia merasakan seolah-olah ia tidak beranjak sedikitpun dari tempatnya terbang semula. Hal ini memperlihatkan betapa besar dan luasnya Arasy Allah itu.
ARAS ALLAH ITU DI KATAKAN DALAM SEBUAH HADIS RIWAYAT IMAM BUKHAIRY ,..,
'Arasy terletak di atas syurga Firdaus, Nabi Muhammad bersabda kepada sahabat Abu Hurairah yang di riwayatkan oleh Imam Bukhari, Imam Ahmad, Ibnu Abi ‘Ashim:
“Apabila engkau memohon kepada Allah, maka mohonlah kepadanya Syurga Firdaus. Sesungguhnya ia (adalah) Syurga yang paling utama dan paling tinggi. Di atasnya terdapat ‘Arasy Allah yang Maha Pengasih...”
DARI SINI ALLAH MENJELASKAN BAHAWA ARAS ALLAH ITU BUKAN TEMPAT BAGI ALLAH DZAT YANG MAHA BERKUASA ,..,,. SEBAGAI MANA KITA BERPAHAMAN AHLUL BAIT DAN ASR-ARIYAH WAJIB PERCAYA BAHAWA ARAS ADALAH MAHLUK DAN MUSTAHIL BAGI DZAT ILLLAH MEMERLUKAN ATAU BERHAJAT PADA MAHLUK .,,.
NAMUN BILA DI TANYA DI NAMA ALLAH?
JIKA PADA PANDAGAN WAHABI
ATAU MUJASIMA
JELAS BAGI MEREKA BAHAWA ALLAH DI ARAS KERNA BERSANDARKAN PADA 7AYAT QURAN,,,
'Arasy atau
'Arsy (Bahasa Arab: عَرْش) merujuk kepada tempat Allah bersemayam menurut Al-Quran.
"Allah-lah Yang meninggikan langit tanpa tiang (sebagaimana) yang kamu lihat, kemudian Dia bersemayam di atas 'Arasy, dan menundukkan matahari dan bulan. Masing-masing beredar hingga waktu yang ditentukan. Allah mengatur urusan (makhluk-Nya), menjelaskan tanda-tanda (kebesaran-Nya), supaya kamu meyakini pertemuan (mu) dengan Tuhanmu.."
-
Surah Ar-Ra'd: 2
Bagaimanapun menurut Islam, Allah itu tidak sama dengan makhluk. Bila tidak sama dengan makhluk maka cara dia bersemayam juga tidak sama dengan makhluk. Bagaimana cara dia bersemayam hanya Allah sahaja yang tahu.
Dalam Al Quran terdapat sebanyak tujuh tempat Allah Taala menyebutkan yang Allah Taala bersemayam di atas arasy.
Surah Al A'raf ayat 54
Surah Yunus ayat 3
Surah Ar Ra'd ayat 2
Surah Taha ayat 5
Surah Al Furqan ayat 59
Surah As Sajdah ayat 4
Surah Al Hadid ayat 4
NAMUN JIKA DI KATAKAN WAHABI MEREKA AKAN BERKATA MEREKA ADALAH GOLOGAN SALAFI DAN DARI SINI BAGI KITA PEMUJA DZAT ILLAH WAJIB BERPEGANG TEGUH DENGAN PAHAMAN DAN AJARAN KITA AHLUL BAIT DAN ASR-ARIYAH BAHAWA ALLAH ADA SEBAGAI MANA MASA AZALI TAMPA TEMPAT ARAS ADALAH TEMPAT SEBELUM ALLAH JADIKAN ADAM DAN IBLIS SEBAGAI KALIFAH DI ATAS MUKA BUMI INI .,.,
SEBAGAI MANA KITA KETAHUI .,.,
KETIKA MANA ALLAH MNINGGIKAN ARAS
SEBELUM MENJACIKAN ALAM MAHLUK ALLAH ,..
ALLAH BERSEMAYAM DI ATAS ARAS DENGAN KEBESARAN DAN KEKUASAAN KEATAS MAHLUK YANG BAHARU ALAM YAKNI BUMI BULAN BINTANG MATAHARI DAN LAIN LAIN PELENET,..,
NAMUN JELAS BAGI KITA PAHAMAN AHLUL BAIT DAN AQIDAH ASR-ARIYAH .,
SETELAH ADAM DAN IBLIS DI CIPTAKAN
DI ATAS MUKA BUMI ALLAH KEMBALI SEBAGAI MANA MASA AZALI
YAKNI TIADA BERTEMPAT ,.,.
SEBAGAI MANA KITA KETAHUI BAHAWA ALLAH WUJUD DALAM BENTUK DZAT YANG MANA SESUATU YANG SEDAP SEDAP DALAM JIWA DAN SANUBARI ORANG BERIMAN .,,.
SEBAGAI MANA ALLAH JADIKAN MANUSIA ITU NYAWA ADALAH DIRI MANUSIA AKAL MAHLUK YANG LAHIR DARI SIFAT ASMAK ALLAH DAN NAFSU LAHIR DARI IBLIS YAKNI API YANG BERNYALA NYALA AKAN KEMBALI PADA TEMPATNYA NERAKA YAKNI NAR .,,..,DALAM HADIS SOHEH ,.,. kami teringatkan sebuah hadis Rasulullah SAW bersabda:
يَأْتِي الشَّيْطَانُ أَحَدَكُمْ فَيَقُولُ: مَنْ خَلَقَ كَذَا، مَنْ خَلَقَ كَذَا، حَتَّى يَقُولَ: مَنْ خَلَقَ رَبَّكَ؟ فَإِذَا بَلَغَهُ فَلْيَسْتَعِذْ بِاللَّهِ وَلْيَنْتَهِ
Maksudnya: Syaitan akan datang kepada salah seorang daripada kamu dan berkata: ‘Siapa menciptakan ini? Siapa menciptakan ini? Hingga dia berkata: ‘Siapa menciptakan Tuhanmu?’ Sekiranya soalan ini sampai, maka dia (lelaki yang beriman) hendaklah beristighfar kepada Allah dan berhenti (daripada melayani persoalan itu).
(Riwayat al-Bukhari, no. 3276)
“Dia lah Allah, Yang Menciptakan sekalian makhluk; Yang Mengadakan (dari tiada kepada ada); Yang Membentuk rupa (makhluk-makhlukNya menurut yang dikehendakiNya); bagiNyalah nama-nama yang sebaik-baiknya dan semulia-mulianya; bertasbih kepadaNya segala yang ada di langit dan di bumi; dan Dia lah Yang tiada bandingNya, lagi Maha Bijaksana.
(Surah al-Hasyr: 24)
BAGI KITA BILA SEBUT ARAS
KITA TAHU BAHAWA ARAS ADALAH SUATU TEMPAT
DI MANA DZAT ILLAH BERSEMAYAM RIBUAN TAHUN SEBELUM MAHLUK ALLAH BAHARU YAKNI ALAM DI CIPTA DALAM 6MASA DAN 1HARI ,.,.
SEBAGAI MANA KITA YANG BERPEGANG PADA AJARAN ABU HASAN DAN PAHAMAN AHLUL BAIT JELAS BAHAWA ALLAH ITU SEBAGAI MANA NABI MUHAMAT NAIT KEARAS ALLAH TIADA BERUPA HANYA CAHAYA YANG PUTIH YANG BERSIH DAN BERSERI SERI DI ATAS KURSYI NYA ALLAH .,,. SEBAGAI MANA JUA KITA KETAHUI KETIKA MANA NABI MUSA DUDUK DI ATAS PUNCAK BUKIT TUR SINAR JELAS BAGI KITA PAHAMAN AHLUL BAIT BAHAWA ALLAH MERENDAHKAN LANGGIT DAN ARAS NYA HINGGA KEKAKI PUNCAK BUKIT TUR SINAR UNTUK MEMPERLIHATKAN PADA MUSA DIRI NYA ,.,. JELAS BAHAWA ALLAH TIADA BERTEMPAT WALAU PUN NABI MUHAMAT TERPAKSA DI BAWAK NAIK MENGGUNAKAN BURAQ
DAN ALLAH TERPAKSA MENURUNKAN ARAS KE KAKI PUNCAK BIKIT TUR SINAR PADA NABI MUSA DI SINI ARAS ALLAH DAN DZAT ALLAH TIADA BERTEMPAT SEBAGAI MANA MAHLUK SEBAGAI MANA MAHLUK MASA DAN JUA SEBAGAI MANA MAHLUK NUR MUHAMAT YANG MANA ALLAH JADIKAN PADA AWAL AWAL PENCIPTAAN NYA.,,. YAKNI CAHAYA ILLAH .,., ROH ATAU NYAWA SETIAP MAHLUK CIPTAAN ALLAH.,,.
Dari sini sedikit pencerahan atau penjelasan bahawa ALLAH WUJUD TAMPA TEMPAT ARAS BUKAN TEMPAT BAGI ALLAH.,., namun bagi kita beraqidah asr-ariyah dan berpegang dengan pahaman mazhaf ahlul bait jelas bagi segi ilmu sifat 20 kita bahawa allah wujud tampa tempat dan hanya mahluk berhajat pada tempat sebagai mana puak mujasima dan wahabi atau salafi wallahuaklam ,.,.,,.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
alhamdulillah