Rabu, 9 Oktober 2019

DIPERBOLEHKAN MENJAMAK SOLAT MENURUT PANDAGAN AHLUL BAIT,

Sebagai mana kita semua 
berpahaman AHLUL BAIT
   KITA,,,
    Di atas dunia ini adalah sedang bermusafir sedang berjalan mencari dzat illahi,.,. 
     Diwajib kan bagi kita bersolat 5waktu dan di bolehkan bersolat secara jamak dan di permudahkan solat kita , yang sedang berjalan di tangguh untuk satu masa ,dalam satu masa semua solat subuh zohor dan asar ,magrib serta insyak,.,. 
   Sebagai mana ulamak kita yang berpahaman ahlul bait ,bahaw di boleh kan menjamak menghimpunkan solat solat 5waktu di suatu masa sebagai memudahkan hamba hamba allah,.. Allah tak pernah menyusahkan hamba hamba nya yang iklas untuk menyembah nya dan kemudahan allah berikan agar hamba nya tidak terasa akan terbeban dengan solat yakni menyembah allah dzat yang mana tiada bertempat dan berupa bentuk.,., 

      Dari sini kita hamba hamba allah yang iklas dalam dunia yang sedang bergerak pantas dan maju , berdaya sain dan saing allah memudahkan setiap dari kita yang keluar meninggalkan rumah atau yang keluar dari tempat lahir nya atau yang sedang keluar mencari ilmu allah maka diperbolehkan menmajak ,menghimpun solat 5waktu dalam satu masa.,,..,.,sebagai mana tafsiran tentang menjamak solat dibawah,.,.  
                Semua ulama fikah (Syiah dan Ahli Sunnah) mengharuskan penghimpunan antara dua solat, Zuhur dan Asar di Arafah, Maghrib dan Isya dial-Muzdalifah. - Al-Subhani, Sheikh Ja’far, al-‘Aqidah al-Islamiyah ‘Ala Dhu Madrasah Ahlul Bait (a.s), halaman 340, tahqiq: Naql Ila al-‘Arabiyyah: Ja’far al-Hadi, penerbit: Muasasah Imam Ja’fa al-Sadiq, percetakan I’timad, Qom, cetakan pertama tahun 1419 H 1998 M. Namun selain dari perkara ini, kedua-dua Syiah dan Ahli Sunnah mempunyai pandangan yang berbeza. Menurut mazhab Ahlul Bait (a.s), penghimpunan antara dua solat (Zuhur dan Asar, Maghrib dan Isya) adalah dibolehkan secara muktamad dalam apa jua keadaan (Samada dalam watan, atau ketika bermusafir, sakit atau sihat, dengan keuzuran atau tanpa keuzuran, turunnya hujan atau ketiadaan hujan).

           As-Syahid Awwal menerangkan pandangan Syiah seperti berikut: الخامسة : لا خلاف عندنا في جواز الجمع بين الظهر والعصر ، حضرا وسفرا ، للمختار وغيره . ورواه العامة عن : علي عليه السلام وابن عباس وابن عمر وأبو موسى وجابر وسعد بن أبي وقاص وعائشة. وروى ابن عباس : ان النبي صلى الله عليه وآله جمع بين الظهرين والعشائين من غير خوف ولا سفر وفي لفظ آخر : من غير خوف ولا مطر وكلاهما في الصحاح . Yang ke-lima: Tidak ada perselisihan pada kita dalam membolehkan jamak antara Zuhur dan Asar, dalam keadaan tidak kemana-mana dan bermusafir, bagi yang bebas memilih dan selainnya (bebas atau terpaksa). Umat Islam umumnya (Ahli Sunnah) meriwayatkan daripada Ali (a.s), Ibnu Abbas, Ibnu Umar, Abu Musa, Jabir, Sa’ad ibnu Abi Waqqas dan Aisyah. Diriwayatkan daripada Ibnu Abbas: Sesungguhnya Nabi (s.a.w) menjamakkan dua Zuhur dan dua Isya bukan kerana ketakutan, perjalanan. Dalam lafaz yang lain baginda: Bukan kerana ketakutan, hujan dan kedua-duanya di dalam kitab-kitab Sahih.

         Namun memisahkan kedua-duanya, atau melaksanakan setiap satu dalam waktunya menurut pandangan fikah Syiah adalah mustahab sebagaimana yang dikatakan oleh Syahid Awwal: وبالجملة كما علم من مذهب الإمامية جواز الجمع بين الصلاتين مطلقا ، علم منه استحباب التفريق بينهما بشهادة النصوص والمصنفات بذلك . Secara keseluruhannya sebagaimana yang diketahui dalam mazhab Syiah Imamiyah, dibolehkan penghimpunan antara dua solat secara mutlak,
   

berniat sahaja aku menangguh solat asar berserta magrib beserta insyak dan subuh pada waktu zohor.,., masuk sahaja waktu solat zohor maka di perbolehkan menjamak 5waktu solat bagi kita ahlu bait dan menjamak 2waktu bagi ahlul sunah,..,
subuh 2rakaat.,
zohor 2rakaat,
asar 2rakaat,.
magrib 3rakaat.,
insyak 2rakaat.,
allah itu maha mengetahui dan mengadili,..,
allah sawt tak pernah menyusahkan hambanya,.
wallahuaklam,..,bissawab.,.,


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

alhamdulillah